Online spel ökar alltmer. Spelindustrin är en av Sveriges snabbast växande branscher. Både i antal sysselsatta och i omsättning. Det visar utvecklingen av nya utbildningar kopplat till spel. Svenska spelbolag har även ett högt förtroende och tar sitt ansvar på allvar. Inte minst genom att prata om spelberoende och finansiera forskning inom ämnet.
Antalet online casino växer alltmer idag. Utbudet är större och likaså kraven på variation eller kunderbjudanden som casino-bonus. I takt med att den svenska spelbranschen ökar som den gör har även utbildningar kommit att förändras. Den nya utbildningen inom spelutveckling på Göteborgs universitet är ett resultat av det enligt gp.se. Skillnaden med det här programmet är att en lär sig utveckla ett spel från grunden istället för att endast lära sig att använda sig av en spelmotor. Ett exempel på det är hur det enkla ”streckgubbesspelet” gick från ett hobbyprojekt till en storsäljande spelfavorit sedan släppet förra hösten som digital.di.se skriver om. Samma utmaningar inom spelindustrin gäller dock som resten av IT-branschen. Fler seniora programmerare behövs för att kunna råda bot på den rådande bristen.
Satsning på spelforskning
Den motsatta parallellen spelberoende får också mer utrymme i utbildning. Lunds universitet kommer med sin medicinprofessor vara först med att ägna sig åt spelberoende. Forskningen är finansierad av Svenska Spel. Som en stor vinstdrivande aktör tas ett samhällsansvar kring bolagets uppdrag om att sprida kunskap och information om spelande som sydsvenskan.se skriver om. Forskningen handlar om etiken. Inte bara hur något är utan också hur det kan se ut. Spelforskarnas resultat blir något för omvärlden att nyfiket och öppet ta ställning till. Det är inte avgörande för att vi ska kunna bedöma det nya vi lär oss men det är viktigt med kontrollfrågor när vi värderar. Spelvärlden är någonting som utvecklats i snabb takt som gjort att forskning inte hängt med. Det handlar särskilt om den spelkultur som finns där strukturella problem också finns. Strukturell rasism, antisemitism och misogyni har varit en del av debatten kring hat i spelvärlden som svt.se skriver om.